Friday

selamat hari jadi

semalam hari jadi mak..aku hampir-hampir lupe..hehe~blk keje aku terus la wat pe yang patut..=)..orang kata perangai diam2 aku sikit2 macam mak..ehe..yekot..lagi, orang kata bile aku sengih..sikit2 macam mak..er.anak mak kot..tah..mak orangnyer sangat la penyabar..dan aku tak macam tu kott..eheh. selamat hari jadi.moga disihatkan tubuh badan,murah rezki dan cun slalu!..



kita semua syg mak!

Saturday

PETUA IMAM SYAFIE

Aku da baca ni bekali2..jadi tiba-tiba rasa nak postkan..harap aku dan yang lain dpt manfaatnyer k..=)

Empat perkara menguatkan badan:
  • makan daging
  • memakai haruman
  • kerap mandi
  • berpakaian dari kapas
Empat perkara yang melemahkan badan:
  • banyak berkelamin (bersetubuh)
  • selalu cemas
  • banyak minum air ketika makan
  • banyak makan bahan yang masam
Empat perkara yang menajamkan mata:
  • duduk mengadap kiblat
  • bercelak sebelum tidur
  • memandang yang hijau
  • berpakaian bersih
Empat perkara yang merosakan mata:
  • mamandang najis
  • melihat orang dibunuh
  • melihat kemaluan
  • membelakangi kiblat
Empat perkara yang meajamkan fikiran:
  • tidak banyak berbual kosong
  • rajin bersugi (gosok gigi)
  • bercakap dengan orang soleh
  • bergaul dengan para ulama
Empat cara tidur:
  • Tidur para Nabi
Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.
  • Tidur para ulama' & ahli ibadah
Mengiring ke sebelah kanan utk memudahkan terjaga untuk solat malam.
  • Tidur para raja yang haloba
Mengiring ke sebelah kiri utk mencernakan makanan yang banyak dimakan
  • Tidur syaitan
Menelungkup/ tiarap seperti tidurnya ahli neraka.

untitled

hari mendung cam nak hujan..
aku suka hari hujan. bila hujan, sejuk sejuk je..
bila sejuk rasa nk tido..
aku suka hujan..tapi aku takut petir..
takut bunyi itu. tapi aku masih suka hujan..
bila hujan berenti aku suka bau rumput hijau..
bau segar..aku suka bau rumput itu sendiri.
aku suka bila hujan.
tp bila hujan, ada becak.kasut ngn stokin pun basah..
tapi aku masih suka hujan..




* tp skrg mcm da xjadi hujan.......


hi saya!

eh blog ni nampak putih la..ehe..sempena ptg yg bahgia ni aku nk nyanyi je..
ehem...lagu pe ea..pk2......aha!

Tanya sama pokok
Apa sebab goyang
Nanti jawab pokok
Angin yang goncang
Apa sebab goncang
Nanti jawab angin
Langit nak hujan
Tanya sama langit
Apa sebab hujan?
Nanti jawab langit
Tanyalah awan
Awan nanti kata
Aku kandung air
Sampai tempat sejuk
Aku pun cair
Tengok dalam air
Nampak bayang-bayang
Campak satubatu
Bayang pun hilang

* ni pe motif nih.......

Monday

"Forever and always"

Once upon a time
I believe it was a Tuesday
When I caught your eye
We caught onto something
I hold onto the night
You looked me in the eye
And told me you loved me

Were you just kidding?

Cause it seems to me
This thing is breaking down
We almost never speak
I don't feel welcome anymore
Baby what happened
Please tell me cause one second it was perfect
Now you're halfway out the door

And I stare, at the phone
He still, hasn't called
And then you feel so low you can't feel, nothing at all
And you flashback to when he said
Forever and always

Oh, and it rains in your bedroom, everything is wrong
It rains when you're here and it rains when you're gone
Cause I was there when you said
Forever and always

Was I out of line? Did I say something way to honest?
Made you run and hide like a scared little boy?
I looked into your eyes, thought I knew you for a minute
Now I'm not so sure

So heres to everything
Coming down to nothing
Heres to silence
That cuts me to the core
Where is this going?
Thought I knew for a minute but I don't anymore

And I stare, at the phone
He still, hasn't called
And then you feel so low you can't feel, nothing at all
And you flashback to when he said
Forever and always

Oh, and it rains in your bedroom, everything is wrong
It rains when you're here and it rains when you're gone
Cause I was there when you said
Forever and always

Didn't mean it baby?
I don't think so

Ohhhhh

Back up, baby back up
Did you forget everything?
Back up, baby back up
Did you forget everything?

Cause it rains in your bedroom, everything is wrong
It rains when you're here and it rains when you're gone
Cause I was there when you said
Forever and always

Oh, I stare, at the phone
He still, hasn't called
And then you feel so low you can't feel, nothing at all
And you flashback to when we said
Forever and always

And it rains in your bedroom, everything is wrong
It rains when you're here and it rains when you're gone
Cause I was there when you said
Forever and always

You didn't mean it baby
You said forever and always
Yeah



*credit to my gud fren..lagu ni bes ok..jum melalak..haha =)

MERDEKA!

I AM A MALAYSIAN AND PROUD OF IT!!!


Terkenang kembali saat gemilang,
Sahutan 'Merdeka !!' berulang kali,
Impian seluruh rakyat terjulang,
Senyum di muka, Gembira di hati

Berkobar kobar semangat membara,
Membela rakyat, membina negara,
Menjulang impian rakyat jelata,
Membina martabat sebuah bangsa

 
Masih banyak perjuangan kita,
Ingatlah semangat ketika merdeka,
Satukan hati dan kerahkan usaha,
Agar tercapai jua impian merdeka.
 

Sunday

rindu..


Ingin sekali nk abadikan rasa rindu tu kat sini..wei RINDU la bongek!….rindu ngan korang..bile nk lepak g.sume da bz..hmm..=(..rindu makan megi ramai2..ehe =)..3 bungkus tuk lapan orang kongsi satu mangkuk..heh mmg mangkuk! rindunyer air teh ain wat..hmmm..sambil menaip ni aku mkn kurma..bosan sampai tahap nk mencarut je.. &^%*%’..rini buka sorang2..teramatlah sunyinyer..igt blk kite buke sesame dulu..ehe..=)kul 12mlm da ready mangkuk ayun sume nk mek lauk kt dining..ahah..tiap sorang mek lauk lebey..nti ley kongsi2..lauk ikan temenung..aku pun tak tau nape name ikan temenung..dan xigt dari sumber mane korang dapat..tapi yang pasti, ayam hangus dan itam tu ley tahan la..menyelerakan..haha..


*err..gambar sekadar hiasan..camtu bole??..

da xde lauk kan?..bedal je la..pastu mek buah banyak2 satu mangkuk..pastu bawak satu jug besar ambik teh panas..tu mmg xley bla..mcm kite lapan orang je yang dok kolej tu..ahah =)..waa..rindu2..sambil2 nk sahur tu tetonggek2 nk siapkan sketches..time tu mmg byk kje kn..tapi sronok..sbb ade KITA..jadi xpenah rs bosan pun..tapi sekarang aku bosan sbb xde korang =(..hmm..emo2 la lak..hahah..wei..mase kite sesame adalah mase yg bes..tuk pose kali ni pun msti ade sesuatu yg best gak tuk korang kan?..pape pun slamat bepuasa..jupe g konvo t……muaxx..;*


*seyes....rindu kamu KAMU dan kamu!

Saturday

yee,,,

ngantuk okay.....

andai doamu belum dimakbulkan..

Seorang insan berdoa kepada ALLAH agar diberikan bunga dan rama-rama.
Namun ALLAH memberikannya kaktus dan ulat.
Insan itu sangat sedih.
Dia tidak faham mengapa pemberian-Nya berbeza daripada permintaannya.
Kemudia dia berfikir,
ALLAH mempunyai terlalu ramai umat untuk diuruskan.
Dan dia memutuskan untuk tidak mempersoalkannya.

Selepas suatu tempoh,
Insan ini memikirkan semula permohonan doanya yg telah lama dilupakannya.
Insan ini amat terperanjat apabila melihat dari kerusi yang tinggi
pokok kaktus yg hodoh dan berduri itu tumbuh pula bunga yang cantik.
Dan daripada ulat yg terselindung,
telah bertukar menjadi rama-rama yg sangat cantik..

Allah sentiasa melakukan semua perkara dengan betul.
Cara ALLAH sentiasa cara yg terbaik walaupun pada kita kelihatan semuanya salah.
Jika kamu memohon sesuatu lalu menerima yg lain drpd ALLAH,
Percayalah,
pastinya ALLAH sentiasa menghulurkan apa yg dipinta pada masa yg sesuai.

Apa yg kite pinta tidak semestinya apa yg kita perlukan.
ALLAH tidak pernah gagal memenuhi permintaan.
Teruskan berdoa tanpa ragu dan mengeluh.

Duri hari ini adalah bunga hari esok.
Semoga Allah merahmati kita semua.
ALLAH mengurniakan pilihan terbaik kpd mereka yg menyerahkan ketentuan kepada-Nya.
Oleh itu, sentiaselah bersangke baik dgn ALLAH. Kite merancang, ALLAH juge merancang. Tetapi rancangan ALLAH itulah sebaik-baik rancangan krn Dia lebih tahu dan faham siape kite..

untuk hari ini..

Jika anda bersedih,mungkin ini dapat membantu:

Ibnu abbas buta,& untuk menghibur hati dia berkata:
jika Allah sudah mengambil cahaya dari kedua-dua mataku
tetapi di dalam nurani & hatiku masih ada cahaya
Hatiku cerdik & akalku tidaklah bengkok
dimulutku ada yang tajam seperti pedang terhunus.

ketika saudara Duraid,Abdullah meninggal dunia;Duraid berkata:
Aku sudah memukul kuda kerananya hingga sedemikian rupa
hingga nampak padaku warna hitam yang pekat
Pukulan seseorang yang membela saudaranya
namun dia tahu bahawa manusia tidak akan kekal
Aku rendahkan emosiku sebab aku tidak mengatakan padanya
engkau bohong dan aku tidak bakhil atas apa yang ada di genggamanku

imam syafie berkata:
Biarkanlah hari-hari melakukan apa yang dia mahu
dan relakan jiwamu jika qadha sudah ditetapkan
Jika qafha sudah turun di tanah suatu kaum
maka tidak ada yang sanggup mencegahnya,tidak juga bumi dan langit

Abul atahiyyah berkata:
Berapa kali sesuatu yang engkau benci datang mengunjungimu yang Allah turunkan namun engkau tidak menyukainya?
Berapa kali kita takut akan kematian,namun ternyata kematian tidak kunjung tiba?
Berapa kali kita menyangka bahawa apa yang datang kepada kita adalah satu ketentuan dan akhir dari segalanya,namun ternyata itu malah semangat baru,kekuatan dan keselamatan?
Berapa kali kita merasa bahawa jalan yang kita lalui menjepit kita,tali yang kita pegang putus,dan bentabgan cakeralewa yang ada di depan mata kita tiba-tiba menjadi gelap,namun ternyata yang berlaku adalah kemenangan,bantuan,kebaikan dan khabar baik?

"katakanlah:"Allah menyelamatkan kamu dari bencana itu & dari pelbagai kesusahan"(surah Al-An`am:64)


Ini adalah pendapat saya pula,jawapan ada ditangan anda

Adakah apabila anda menangis & bersedih,anda mendapat apa yang anda mahukan?
Adakah anda tidak percaya pada Rukun Iman ke 6(percaya pada qada & qadar)
Adakah anda boleh dikatakan orang beriman selagi tidak diujiNya?
Adakah anda dapat membuat pilihan antara dunia & akhirat,yang mana anda mahu?
Adakah anda tidak melihat pengajaran dari kisah para Anbia` & sahabat? Adakah mereka tidak diuji?

Apabila anda diuji,katakanlah...cukuplah bagiku Allah

Kita milik Allah & akan kembali padanya..ingatlah Allah,maka hati-hati akan menjadi tenang

Sunday

la tahzan inallah ha ma'ana

Thursday

njoy je lee...

tgh cari2 lagu sambil wat keje tu..tejumpe lak lagu nih..ni mesti adik nyer keje..seb bek je lagu cumel..hahah..tp yg besnyer die men 2 gitar..er..bulih ke??..boleh la tu klu die da main kn..haaa..
video

Wednesday

There are moments when I wish I cud roll back the clock and take all the sadness away, but I have the feeling that if I did, the joy wud be gone as well. So I take the memories as they come, accepting them all, letting them guide me whenever I can.

cara Berchating

Bila ada user tanya kat room:"kau orang dengar tak aku on lagu?" jawab:"kau ingat aku pekak ka?" Bila ada yang tanya:"apsal room ni tak meriah eh?" jawab:"ni bilik mayat da, kau nak meriah gie pasar sana" Bila ada yang tanya:"PC aku ni asik hang la,sape leh tolong aku?" jawab:"kau campak je PC kau tu kat sungai"

Cucu & Atok

"Mengapa tak seperti kawan sebaya kau?" Seorang atuk tegur cucu dia yang tak cemerlang dalam peperiksaan.
Atuk: "Tengok kawan-kawan sebaya cu, semua lulus tinggi-tinggi. Cu ini asyik internet, tv atau main bola. Bila nak belajar??? Besar nak jadi apa???" (Atok marah tahap tertinggi)
Cucu: "Atok asyik bandingkan dengan kengkawan yang lain. Cu tak pernah pun marah bila atok tak sama seperti kawan-kawan sebaya atok yang lain."
Atuk: "Tak sama apanyerr???"
Cucu: "Kawan-kawan sebaya atok semua dah jadi arwah kan?"
Atuk: "?...?...?...?...?...?"

Diam Ketika Makan..

Sebuah keluarga yang terdiri dari ayah, ibu dan seorang anak sedang makan malam bersama. Anak : "Ayah, di..."
Ayah : "Diam! Sewaktu makan tidak boleh bercakap!"Setelah selesai makan...
Ayah : "Nak, waktu makan tadi apa yang ingin kau katakan?"
Anak : "Ayah, di daun salad yang ayah makan tadi ada ulatnya!"

sebuah label: